Het Groothertogdom Luxemburg wil meer kampeertoeristen aantrekken. Vooral reizigers met motorhomes kunnen volgens de Luxemburgse overheid een belangrijke meerwaarde voor de toeristische sector van het land betekenen.
In dat kader heeft Lex Delles, de Luxemburgse minister van Toerisme, beslist de nieuwe gids ‘Destination Camper Park(ing)’, te publiceren. Die brochure moet de lokale toeristische sector toelaten om optimaal aan de vraag van de groeiende markt van het kampeertoerisme te kunnen beantwoorden.
Nieuwe impulsen
De voorbije jaren heeft het kampeertoerisme een nieuwe impuls gekregen. Dat kan in belangrijke mate aan de uitbraak van het virus Covid-19 worden toegeschreven. Vrees voor besmettingen bij het publiek en maatregelen van de overheden tegen de verspreiding van het virus zorgden er immers voor dat voor verplaatsingen vaak de voorkeur werd gegeven aan een afgeschermde omgeving.
Terwijl pendelaars voor hun verplaatsingen tussen de woning en het werk in veel gevallen het openbaar vervoer links lieten liggen en voor een persoonlijk transport – zoals de auto of de fiets – kozen, opteerden toeristen niet zelden voor een reis met een motorhome.
Dit fenomeen heeft ervoor gezorgd dat de interesse voor motorhomes de voorbije jaren sterk is toegenomen. Volgens een aantal ramingen werden vorig jaar wereldwijd voor ongeveer 32,2 miljard dollar recreatieve voertuigen – motorhomes en caravans – verkocht.
Verwacht wordt dat die omzet tegen eind dit decennium tot 49,8 miljard dollar zal zijn opgelopen. Dat betekent een groei met gemiddeld 5,6 procent per jaar. Bij de caravans wordt daarbij een jaarlijkse stijging met 5,1 procent tot 31,6 miljard dollar verwacht. De markt van de motorhomes zou echter een gemiddelde toename met 6,5 procent per jaar laten optekenen.
Luxemburg hoopt van deze evoluties te kunnen profiteren om zijn toeristische industrie verder te laten groeien. Minister Delles herinnert er daarbij aan dat twee jaar geleden in de Europese Unie 2,43 miljoen mobilhomes waren geregistreerd. Dat betekende een stijging met 13 procent tegenover het jaar voordien.
Bovendien wijst de minister erop dat deze sector ook interessante demografische verschuivingen toont. Motorhomes zijn traditioneel bijzonder populair bij toeristen in de leeftijdscategorie tussen vijftig en zeventig jaar, maar volgens Delles kan er inmiddels ook een sterke opmars genoteerd in de groep tussen dertig en vijftig jaar.
Steun voor lokale economie
Met de nieuwe gids wil Delles de toeristische sector informatie bezorgen over de verwachtingen die reizigers met motorhomes op het gebied van comfort en voorzieningen koesteren. Daarbij wordt vooral aandacht besteed aan twee verschillende doelgroepen.
In eerste instantie is er de gemiddelde reiziger, die minstens een aantal basisvoorzieningen verwacht, zoals nutsvoorzieningen en infrastructuur voor de afvoer van afvalwater of een station voor het verzamelen en sorteren van afval.
De tweede categorie heeft betrekking op reizigers die op hun halteplaatsen een grotere vorm van luxe verwachten. Deze doelgroep wil onder meer de beschikking over automatische toegangspoorten en krachtige wifi-netwerken.
De Luxemburgse regering heeft tevens een online databank aangelegd van eigenaars van campings en particuliere accommodaties die in het Groothertogdom kunnen worden gevonden. De databank is vrij toegankelijk voor zowel de openbare als de particuliere sector en kan volgens Delles mogelijk voor potentiële investeerders in de sector een interessante leidraad vormen.
Florence Kirtz-Bertemes, voorzitter van de Luxemburgse kampeerfederatie Camprilux, reageerde met tevredenheid op de lancering van de gids. Zij stelt dat sites met een geschikte infrastructuur en aanbod van voorzieningen perfect beantwoorden aan de verwachtingen van een nieuwe, groeiende klantenkring.
“De samenwerking met het Luxemburgse ministerie van toerisme stelt ons in staat advies te verstrekken aan potentiële investeerders en op die manier bij te dragen aan de veelbelovende ontwikkeling van dit groeiende marktsegment”, betoogde Kirtz-Bertemes.
Minister Delles merkte nog op dat het initiatief voor lokale economieën een belangrijke injectie kan betekenen. Gebieden die bij de eigenaars van motorhomes interesse opwekken, kunnen immers op hogere inkomsten rekenen. Op die manier wordt volgens de minister ook de levenskwaliteit van de plaatselijke bevolking verder opgevoerd.
Door Marc Horckmans
Weergaven: 44