Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Roetfilter camper loopt vol, wat nu?

Coen Valckenier uit Vlissingen heeft problemen met het vollopen van zijn roetfilter.

“Het schijnt aan slechte regeneratie te liggen, maar hoe kan/moet ik dat voorkomen? Ik denk dat veel camperaars hier last van hebben.”

De functie van een roetfilter of partikelfilter is het opvangen van kleine deeltjes die vrijkomen bij het verbranden van dieselbrandstof. Als het filter vol dreigt te raken, wordt het filter ‘schoon gebrand’ (geregeneerd), maar dat lukt alleen als de motor goed warm is.

Verstopte filter

Als de motor langere tijd niet warm genoeg wordt, bijvoorbeeld als er veel kortere ritten worden gereden, dan kan het filter verstopt raken. Een andere oorzaak van een verstopt filter is as. Bij het schoonbranden van het roetfilter ontstaat as die achterblijft in het filter. Op de langere duur kan deze as de capaciteit van het filter sterk beperken. Het filter moet dan professioneel worden gereinigd of vervangen.

Defect

Er kunnen ook andere oorzaken zijn waarom het roetfilter niet goed functioneert, zoals een defect uitlaatgasrecirculatiesysteem of een defecte luchtmassameter. Het beste is om een dealer te bezoeken om de oorzaak van het niet werkende roetfilter te vinden.

Roetfilter verstopt, hoe kan dit en hoe merk ik dit?

Een auto gaat automatisch regenereren als de omstandigheden aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als de auto niet aan de voorwaarden voldoet, dan zal de auto niet automatisch regenereren. Dit heeft tot gevolg dat het roetfilter vol komt te zitten met roetdeeltjes en zodoende het roetfilter verstopt raakt. Zodra het roetfilter zo ernstig verstopt is, zal de auto niet meer automatisch kunnen regenereren, ook al wordt aan de voorwaarden voldaan. Het roetfilter lampje op het dashboard zal gaan branden.

Meeste oorzaken die een brandend roetfilter lampje op het dashboard veroorzaken:

  • Korte ritten, waardoor de verbanding niet op gang komt
  • Slechte verstuivers, geen goede inspuiting van diesel, slechte ontbranding
  • Een intern beschadigd roetfilter

Een verstopt roetfilter zal de volgende klachten (kunnen) geven:

  • Storingslampjes op het dashboard
  • Stinkende auto tijdens het rijden
  • Een stijgend oliepeil
  • De auto stottert of schokt
  • Gebrek aan vermogen
  • Zwaar, brommend geluid
  • Er is sprake van overmatige roet/rook

Doorrijden met een verstopt roetfilter?

Het is absoluut af te raden om door te rijden met een vol roetfilter. De auto zal niet meer goed kunnen functioneren en de sensoren in de auto zullen dit registreren en vervolgens foutcodes gaan aangeven, of erger nog; in de noodloop gaan.

Diagnose roetfilter

Zodra er enig vermoeden is dat het filter verstopt is, dan raden wij aan om een diagnose te doen. Dit kan later hoge kosten voorkomen!
Bij een diagnose kunt u vaststellen wat er exact aan de hand is het met roetfilter. Is de vullingsgraad (load) te hoog, of is er een temperatuur-, of druksensor kapot?

Een juiste diagnose kan hoge kosten voorkomen. Wanneer uit de diagnose blijkt dat een sensor kapot is, kan deze vaak vervangen worden. Als de vullingsgraad van het filter te hoog is, kan een geforceerde regeneratie gestart worden met behulp van een daarvoor geschikt diagnoseapparaat. De auto dient bij een geforceerde regeneratie wel aan een aantal voorwaarden te voldoen, zoals:

  • Voldoende gevulde brandstoftank, met vaak minimaal 50% diesel inhoud
  • Motor op bedrijfstemperatuur

Er mogen geen foutcodes in de roetfiltersysteem aanwezig zijn, anders start de regeneratie niet. Echter, als het roetfilter boven een bepaalde vullingsgraad komt, zal regeneratie simpelweg niet meer mogelijk zijn (zowel rijdend niet meer, als ook niet met het apparaat).

Er zijn dan nog twee oplossingen:

  1. Een volledig nieuw roetfilter kopen, installeren en laten inleren via de diagnosecomputer.
  2. Het filter reviseren bij een erkend bedrijf. Afhankelijk van de staat van het filter wordt deze gereinigd of wordt het binnenwerk volledig vervangen, dit is in alle gevallen voordeliger dan een nieuw DPF filter.

Let op:

Sommige garagebedrijven bieden, bij problemen van het roetfilter, het verwijderen van een roetfilter (of het leeghalen van het filter) aan als een goedkope en definitieve oplossing. Echter, hiermee voldoet de auto niet meer aan de wettelijke eisen en kunnen andere motorische problemen worden veroorzaakt.

Vanaf 2018 geldt dat bij auto’s, waar het roetfilter is verwijderd of onklaar gemaakt is, dat deze auto’s niet meer goedgekeurd worden bij een APK. Het verwijderen van een roetfilter leidt derhalve tot extra kosten, beïnvloedt de verkoop of inruilwaarde van uw auto nadelig en is tevens veel schadelijker voor het milieu.

Weergaven: 224

Related Posts

error: