Tips en weetjes over snelheden, regels.
Deze blog gaat over rijden in Duitsland en dan met name over de snelheden, regels, tips en weetjes. Want waar veel autoliefhebbers de Duitse Autobahn een prachtige plek vinden om hun auto eens goed te testen, kan dit voor de camperaars onder ons soms juist heel vervelend zijn. Ook is het soms niet helemaal duidelijk waar je nog meer op letten bij het rijden in Duitsland met je camper. Na het lezen van deze blog zal het allemaal een stuk duidelijker zijn!
Rijden met de camper op de Duitse snelweg
In Duitsland worden door automobilisten soms hoge snelheden opgezocht en vaak razen de dure auto’s je voorbij. Dit kan schrikken zijn als je dit niet gewend bent. Al helemaal omdat wanneer een auto je met hoge snelheid inhaalt, dit voor meer luchtweerstand kan zorgen en jij zo een slinger kunt maken met de camper. Houd hier rekening mee en houd tijdens het rijden altijd twee handen aan het stuur.
Een andere handige tip voor het rijden in Duitsland gaat over de verschillende rijstroken en vooral over welke rijstrook geschikt is voor jou als je in de camper rijdt. Campers zullen geen snelheden boven de 130 gaan halen, daarom is het heel belangrijk om bij het inhalen op de snelheid van de rijbaan te letten waar je wilt invoegen. Er wordt hier soms aanzienlijk harder gereden. Als je dat niet goed gecontroleerd hebt, kan dit leiden tot inschattingsfouten.
De Duitse overheid heeft het aantal trajectcontroles (Section Control) uitgebreid. Deze meten je gemiddelde snelheid over een bepaald traject in plaats van op één punt. Houd daarom consequent de aangegeven maximumsnelheid aan, ook al zie je geen directe flitspalen.
Belangrijke regelgeving
voor het rijden in Duitsland
Winterbanden in Duitsland
Let voor vertrek ook even op de regelgeving in Duitsland. In Duitsland is het tijdens winterse omstandigheden bijvoorbeeld verplicht om met winterbanden te rijden. Dit is geen aanbeveling maar een wettelijke verplichting! Rijd je met zomerbanden tijdens winterse omstandigheden (sneeuw, ijzel, gladheid door bevriezing), dan kun je een boete krijgen van minimaal €60. Als je betrokken bent bij een ongeluk en je camper is niet voorzien van winterbanden tijdens deze omstandigheden, dan word je aansprakelijk gesteld voor dit ongeval – zelfs als je niet de veroorzaker bent! Daarnaast moeten je banden voorzien zijn van het Alpine-symbool (bergje met sneeuwvlok). Alleen de M+S (Mud + Snow) markering is sinds 2018 niet meer voldoende.
Sinds 2025 is er een nieuwe regeling die het gebruik van winterbanden beperkt in de zomermaanden. Tussen 16 mei en 14 oktober geldt in meerdere regio’s in Duitsland een verbod op winterbanden én all-seasonbanden met een lage snelheidsindex. Overtredingen kunnen leiden tot boetes tussen €422 en €1.682! Controleer dus goed welke banden je gebruikt als je in de zomer naar Duitsland reist.
Milieuzones en -stickers in Duitsland
Goed om te weten is dat je voor veel steden in Duitsland een milieusticker (“Umweltplakette”) nodig hebt. Rijden zonder de vereiste milieusticker in een milieuzone kost je €100. Dit bedrag is al enkele jaren hetzelfde. Op dit moment heeft Duitsland nog 37 milieuzones, een daling ten opzichte van de oorspronkelijke 58 zones. Tegenwoordig is alleen de groene milieusticker nog relevant. De gele en rode stickers worden nergens meer geaccepteerd. De milieusticker is gekoppeld aan het voertuig (niet aan de bestuurder) en is onbeperkt geldig. Daarover kun je meer lezen in deze blog over Duitse milieuvignetten.
Belangrijk! Ook elektrische voertuigen hebben een milieusticker nodig! Er bestaat sinds kort een speciale blauwe E-sticker voor elektrische voertuigen, maar je hebt nog steeds de groene milieusticker nodig om milieuzones binnen te rijden.
Naast milieuzones kunnen Duitse steden sinds 2019 ook specifieke dieselverboden (“Dieselfahrverbot”) instellen voor bepaalde straten of wijken. Deze gelden ook voor buitenlandse voertuigen en kunnen zelfs strenger zijn dan de reguliere milieuzones.
Waar je een milieusticker kunt kopen:
- Online vóór je reis via autotolvignetten.nl
- Bij de ANWB (in Nederland)
- Bij Duitse garages en keuringsstations zoals DEKRA of TÜV
Mocht je je afvragen of jouw bestemming in een milieuzone ligt, check dan vóór vertrek de officiële website van de Duitse overheid.
De Rettungsgasse (reddingsstrook)
Een van de belangrijkste regels die je als camperaar in Duitsland moet kennen is het vormen van een “Rettungsgasse” (reddingsstrook) bij files. Deze regel is al enkele jaren van kracht maar wordt sinds 2022 strenger gehandhaafd, met aanzienlijk hogere boetes.
Zo werkt het: bij filevorming moeten alle voertuigen direct een doorgang in het midden creëren zodat hulpdiensten er doorheen kunnen. De bestuurders op de linkerbaan moeten zover mogelijk naar links uitwijken, alle bestuurders op andere rijstroken moeten zo ver mogelijk naar rechts gaan. Vorm de Rettungsgasse zodra het verkeer vertraagt, niet pas wanneer alles stilstaat.
Het niet vormen van een Rettungsgasse kan je sinds 2025 een boete opleveren van €240 tot €320 en zelfs een tijdelijke intrekking van je rijbewijs voor 30 dagen. Daarnaast is het verboden om de reddingsstrook te gebruiken om zelf sneller door de file te komen – dit geldt ook voor motorrijders!
De Rettungsgasse is verplicht op alle wegen met twee of meer rijstroken per richting buiten de bebouwde kom, niet alleen op snelwegen. Het is een van de regels waar de Duitse politie bijzonder strikt op controleert, dus neem dit zeer serieus.
De snelheidsregels in Duitsland
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Op de Autobahn geldt op veel trajecten een adviessnelheid (“Richtgeschwindigkeit”) van 130 km/u. Let op: dit is geen maximumsnelheid maar een aanbeveling! Op veel stukken Autobahn mag je theoretisch zo hard rijden als je wilt, mits de omstandigheden dit toelaten. Echter, bij een ongeval waarbij je sneller rijdt dan 130 km/u, kun je (gedeeltelijk) aansprakelijk worden gesteld, zelfs als je niet de primaire veroorzaker bent.
Als er wel sprake is van een snelheidsbeperking, dan staat dit duidelijk aangegeven op de borden. In Duitsland wordt strenger gecontroleerd op snelheidsovertredingen dan voorheen, en de flitsmarge is ook kleiner geworden: slechts 3% boven de toegestane snelheid. Dit is veel strenger dan in Nederland. De Duitse politie gebruikt steeds vaker ongemarkeerde politievoertuigen met videoapparatuur voor snelheidscontroles. Rij dus nooit aanzienlijk harder dan toegestaan, zelfs als je geen flitspalen ziet!
Voor campers geldt: voertuigen zwaarder dan 3,5 ton mogen op de Autobahn niet sneller rijden dan 100 km/u. Voor combinaties (auto met caravan) geldt ook een limiet van 80 km/u, tenzij je een zogenaamde Tempo-100-ontheffing hebt.
Tijdelijke snelheidsbeperkingen in Duitsland
Een belangrijke recentelijke ontwikkeling is de invoering van tijdelijke snelheidsbeperkingen op verschillende trajecten van de Autobahn in Zuid-Duitsland tijdens de zomermaanden. Op deze trajecten geldt van mei tot en met september een maximumsnelheid van 120 km/u:
- A3: Knooppunt Deggendorf naar knooppunt Hengersberg
- A92: Knooppunt Oberschleißheim tot knooppunt Eching-Ost
- A92: Knooppunt Freising-Süd tot knooppunt Freising-Ost
- A92: Knooppunt Landshut-West tot knooppunt Dingolfing-Ost
De reden voor deze beperkingen is het risico op zogenaamde “blow-ups”: opbollende betonplaten die bij hoge temperaturen kunnen barsten. De betreffende snelwegen bestaan uit oudere betonplaten die gevoelig zijn voor uitzetting bij hitte. Door de snelheid te beperken, krijgen bestuurders meer tijd om te reageren op eventuele beschadigingen in het wegdek. Houd er rekening mee dat deze beperkingen strikt worden gehandhaafd en dat de lijst met trajecten in de loop van het jaar kan worden uitgebreid, afhankelijk van de weersomstandigheden en de staat van het wegdek.
Weergaven: 41