Kia kwam naar SEMA met een bewerkt concept van CES: de PV5 WKNDR-bus.
Het was genoeg om vanlifers de nieuwe VW ID. Buzz te laten vergeten, misschien zelfs de Mercedes Sprinter. Het Kia-concept heeft een modulair interieur dat 150 kubieke voet aan ruimte ronduit leefbaar en zelfs aantrekkelijk maakt.
Maar er was geen woord over de productie en het lijkt er niet op dat het in zijn huidige vorm aan de veiligheidsnormen van de overheid zal voldoen. Jammer.
Het is echt een marteling. Tenminste voor manbun-dragende, bebaarde vanlifers.
De PV5 WKNDR die Kia op SEMA liet zien, heeft alle elementen waar vloggers die op BLM-land leven naar op zoek zijn: een uitschuifbare reddingscapsule in de linker achterdeur; een schuifdeur in het midden van de rechterdeur die een opening zonder B-stijl onthult die bijna twee keer zo groot wordt als je de rechter voorpassagiersdeur opent; een draaibare stoel voor de rechter voorpassagier; modulaire rekken voor spullen aan de binnenkant; en de lijst gaat nog veel verder.
Maar als je kijkt naar de voorkant die door stomp geweld is beschadigd, de ontbrekende B-stijl, de digitale uitlezing boven de voorste lier en een paar andere niet-IIHS/FMVSS-vriendelijke eigenschappen, lijkt het er gewoon niet op dat de ultracoole beatnik-hipster WKNDR ooit in productie zou kunnen gaan.
De WKNDR is een uitbreiding van een van de drie elektrische concepten die Kia afgelopen januari op de CES in Las Vegas liet zien . Daar lanceerde de autofabrikant een ambitieus plan voor vloten van modulaire commerciële elektrische bestelwagens die het EV PBV’s noemde, voor Purpose Beyond Vehicles.
Het toonde drie van dergelijke modellen op de CES afgelopen januari , waarvan sommige volgens het bedrijf konden worden omgewisseld met pick-up truck carrosserieën, bestelwagen carrosserieën of geconfigureerd als personenvervoerders. Rupsbanden gemonteerd in die PBV-busjes maakten modulariteit in vrachtvervoer mogelijk, terwijl andere toepassingen konden worden gerealiseerd door daadwerkelijk grote delen van de carrosserieën van de voertuigen om te wisselen.
Kia zei dat de productie in 2025 in Korea zou starten en dat de busjes mogelijk naar de VS komen.
De vraag is of al dit modulaire levensstijlgeluk
ooit in productie zal gaan.
Nou, hier is een van die theoretische busjes, de middelgrote PV5. Als je er geen zin van krijgt om ergens in een nationaal bos gerecycled sodabrood te eten en erover te bloggen, kun je beter je Teva-sandalen inleveren.
“De PV5 WKNDR EV VAN beschikt over een zeer flexibel en aanpasbaar modulair interieur dat eenvoudig en efficiënt kan worden aangepast om ruimte en functionaliteit te maximaliseren – vergelijkbaar met een Zwitsers zakmes op wielen”, aldus Kia.
Maar de vraag is of al dit modulaire levensstijlgeluk ooit in productie zal gaan, en die vraag bleef onbeantwoord.
Weergaven: 51