De grootste scheepslift van Europa in Strépy-Thieu.
We zijn meteen onder de indruk van zijn grootte, en dat is niet voor niets: deze indrukwekkende betonnen kolos steekt 102 meter boven de grond uit en het bovenste deel is zo groot als een voetbalveld! Vanaf de autosnelweg E19-E42 in de richting van Bergen zie je hem als een enorme zwarte paddenstoel op de hoogten van Havré staan. Als je aankomt, is het alomtegenwoordig: de kabellift van Strépy-Thieu kijkt uit over het Centrumkanaal en de regio.
Wat is het doel van een kabelbaan?

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog leek het noodzakelijk om het Belgische waterwegennet op een uniforme manier uit te bouwen en onder meer werken uit te voeren aan het Centrumkanaal om de capaciteit ervan te verhogen tot 1350 ton. De transportcapaciteit van binnenschepen was in die tijd beperkt tot 300 ton. Bovendien adviseerde de Europese Conferentie van ministers van Verkeer van 1957 om de kanalen aan te passen aan een beladingsmaatregel van 1350 ton. Het bouwproject van Strépy-Thieu is de laatste fase van dit programma van werken aan het Belgische waterwegennet. Het is van groot strategisch belang op Europees niveau, aangezien het het Schelde- en Maasbekken met elkaar verbindt, maar ook de haven en de regio Duinkerke en het Rijnbekken.
Een rivierstructuur die getuigt van de Belgische ingenieursgeest

Op het eerste gezicht bent u gefascineerd door zijn indrukwekkende uiterlijk. Je moet er echter wel een voet zetten om bij het loket te komen… ga dan naar binnen naar het panoramische uitzicht en het interpretatiecentrum “Waterwegen van gisteren, vandaag en morgen”. De eerste sensatie maakt al snel plaats voor bewondering zodra je naar buiten kijkt of in de richting van het hart van de lift, met zijn staalkabels, tandwielen en prachtige machines. “Technologie ten dienste van de mensheid, eenvoudig, mooi en effectief”, zeggen we tegen onszelf.
De bouw van de kabellift

Na enkele jaren van studie begon in februari 1982 met de bouw van de kabelbaan Strépy-Thieu, uniek in de wereld. 20 jaar later, op 30 augustus 2002, werd de aansluiting van het volledig nieuwe en vergrote kanaal op de grens van de gemeenten Roeulx (Thieu) en La Louvière (Strépy-Bracquegnies), met een lengte van ongeveer 12 km, opengesteld voor het rivierverkeer.
De lift is 102 m hoog en 135 m lang. Het maakt het mogelijk om een niveauverschil van 73,15 m te overbruggen en vervangt de vier hydraulische liften van het historische Canal du Centre en twee sluizen. Het voldoet aan de eisen van de commerciële scheepvaart van vandaag en morgen.
De kanaalbrug van Sart naar Rœulx

De Sart-kanaalbrug in Roeulx is de laatste fase van het bouwprogramma. Dit 498 m lange bouwwerk, ondersteund door 28 pijlers van gewapend beton, overspant een verkeersknooppunt. Het “verwelkomt” automobilisten bij het binnenrijden van La Louvière, zonder ze echter te verpletteren. Het betonnen aquaduct werd gebouwd met behulp van de duwmethode: maar liefst 65.000 ton materiaal werd verplaatst met behulp van krachtige hydraulische cilinders. Zo werd de rivierverbinding op 2 september 2002 voltooid, met een nieuw record op het spel (Award in de categorie “uitzonderlijke constructies” van de Internationale Betonfederatie – FIB in 2003 in Osaka).
Een emblematische plek

Het bouwwerk ligt tussen twee gemeenten: Strépy-Bracquegnies en Thieu. De eerste fuseerde met de tien andere gemeenten, waaruit in 1977 de grote gemeente La Louvière ontstond; de tweede hangt af van de stad Rœulx. Strépy-Thieu komt niet voor op de kaarten. De plaats die in het adres wordt aangegeven is Thieu.
“dit moet je echt eens gezien hebben”
en
Weergaven: 100