6 tips: zo blijf je fietsen

Laat je niet stoppen door pech en panne

Er mag ons veel tegenzitten in de coronacrisis, één ding is zeker: de fiets heeft de wind mee. Nu het openbaar vervoer er vooral is voor mensen die écht vervoer nodig hebben, maken we met z’n allen veel meer fietsritjes dan gewoonlijk. Hoe zorg je ervoor dat je blijft fietsen, zonder dat de techniek je in de steek laat? Ook als je helemaal geen verstand van techniek hebt.

1. Een droge stal

Misschien een open deur (liever niet dus), maar de meeste winst boek je met een droge stalling. De fiets is een knap staaltje techniek. Ketting, tandwieltjes, kabeltjes, elektronica; ze werken subliem samen als een geoliede machine. Komt daar iets tussen, letterlijk, dan gaat de machine haperen. Straatvuil, maar vooral regen en zon hebben na verloop van tijd een vernietigende uitwerking op al die techniek. Staal gaat roesten, kunststof verzwakt door uv-straling. En zo vervalt een prachtig stukje techniek tot een protesterende fiets. Overigens verbetert de techniek steeds. Met een riemaandrijving (in plaats van een ketting) en naafversnelling heb je veel minder last van weersinvloeden en slijtage, en dus minder kans op pech onderweg.

2. Alweer lek, check je banden

Heb je zonder duidelijke reden in korte tijd vaak een lekke band? Dan zijn je banden misschien ‘op’ en dus kwetsbaar voor splinters, doorntjes, kleine steentjes en slecht wegdek. Check het loopvak. Zit er nog profiel op? Ziet de band er uitgedroogd uit, met talrijke barstjes? Met nieuwe (anti-lek) banden is dit probleem opgelost. Wat ook helpt: pomp je banden stevig op. Dat fietst niet alleen veel lekkerder. Je hebt ook minder kans op stootlek wanneer je tegen een rand of in een gat in het wegdek rijdt.

3. Fiets schakelt zelf, slijtage?

Wil je even aanzetten voor een helling, schakelt je fiets ineens vanzelf. Of schiet de ketting door. Het lukt je niet om de versnelling beter afstellen met de stelschroefjes. Wat nu?

Ketting, kabeltjes en derailleur of versnellingsnaaf werken nauwgezet samen. Schiet het onderhoud er nog wel eens bij in? Dan moet je er op gegeven moment aan geloven: de kabeltjes zijn wellicht gecorrodeerd en werken niet meer goed. Of de ketting en ‒ bij een derailleur ‒ de tandwieltjes zijn versleten. De kabeltjes (laten) vervangen is geen al te dure ingreep. Sowieso een goede investering als de fiets zwaar schakelt. Je zult zien dat schakelen veel lichter gaat. Is bij een derailleurfiets de ketting versleten, dan kun je beter ook de achtertandwieltjes te vervangen. Want een nieuwe ketting over oude tandwielen: dat werkt niet goed samen. Bij de tandwielen voor speelt dit minder omdat die een stuk groter zijn.

4. Houd je accu topfit

Heb je een e-bike? Let erop dat de lithium-ion accu nooit helemaal leeg raakt. Ook belangrijk: zorg ervoor dat de accu niet te lang ‘stil’ staat. Het proces van laden en ontladen houdt de accu in conditie. Regelmatig fietsen dus! Zo houd je de accu in topconditie.

5. Fietsonderhoud, dat kun je zelf

Goed onderhoud zorgt er niet alleen voor dat je blijft fietsen, je fietst ook nog eens extra lekker (en veilig). Zelf je fiets onderhouden is een mogelijkheid, je kunt hem ook wegbrengen naar een vakman. Maak vooraf een lijstje met aandachtspunten.

6. Verzekerd van hulp bij pech

Onderweg stranden met een lekke band, gebroken ketting of lege accu. Het is de schrik van veel fietsers. Met Wegenwacht Fiets Service komt de ANWB Wegenwacht naar je toe en verhelpt het probleem ter plaatse. Lukt dat niet, dan word je thuis gebracht of naar een fietsenmaker. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ook in België.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *